Thursday, February 16, 2012

Hutsepot a la Tante Tuut

Nu de vriestemperaturen ons bestoken heb ik altijd zin in stampot of stoofpotjes. Zo van die stevige, alledaagse kost. De hutsepot die mijn moeder altijd klaarmaakte heb ik toch wel even moeten aanpassen en dat komt doordat er hier in het zuiden van Spanje geen verse spruitjes te verkrijgen zijn en heel weinig raapjes te vinden zijn. Dus heb ik mijn eigen hutsepot samengesteld.

Ingredienten voor de hutsepot a la Tante Tuut
  • halve witte kool
  • 4 wortelen
  • 3 grote aardappelen of 4 kleinere
  • 1/4 rode paprika
  • 3 tenen knoflook
  • enkele blaadjes laurier
  • olijfolie
  • zout en versgemalen zwarte peper
  • wat versnipperde koriander om te versieren

Bereiding voor de hutsepot a la Tante Tuut
  1. Schil de aardappelen en spoel ze en zet ze apart.
  2. Ontdoe de kool van de buitenste bladeren en snij de kool doormidden. Snij de helft van de kool in kleine blokjes, spoel ze en laat ze uitlekken in een vergiet.
  3. Doe de olijfolie in de kookpot en stoof de kool ongeveer 10 minuutjes.
  4. Leg daarop de in blokjes gesneden wortelen, de aardappelblokjes, de in stukken gesneden paprika en de knoflooktenen, de laurierbladeren, het zout en de peper en overgiet met een weinig water.
  5. Laat nu op een zacht vuurtje verder stoven tot de aardappelen gaar zijn en laat daarna een beetje afkoelen.
  6. Wanneer de gestoofde groenten een beetje zijn afgekoeld dan draai je ze door de passe-vite zodat je een heerlijke hutsepot bekomt.
  7. Opscheppen in het bord en versieren met koriander.
Ik weet nog dat mijn moeder altijd worst en spek bovenop de groenten legde om de smaak ervan helemaal in de hutsepot te laten doordringen. Maar wij hebben het liever niet zo vettig en wij eten dan ook deze hutsepot als een vegetarische schotel waar ik dan nog verse tomaten en sla bij serveer. Of zoals deze middag met gebakken kippeblokjes (borst) die ik voorzie van lekkere curry. Maar je kan er bij serveren wat je maar wilt, zolang jijzelf het maar lekker vindt.

Smakelijk!