Thursday, May 10, 2012

Hoe maak je zelf Cottage Cheese

Cottage Cheese zelf maken
Nu ik iedere week twee a drie liter verse geitenmelk van de buren krijg, wil ik daar toch nog iets anders mee doen dan alleen maar die melk opdrinken. Smaakt trouwens heel goed hoor verse geitenmelk, is lekker zoet, ik had dit niet verwacht, dacht dat het eerder iets zou weg hebben van de smaak van geitenkaas. Soit, dit even tussendoor. Gisteren maakte ik er yoghurt van en nu deze heerlijke zelfgemaakte cottage cheese, hier in Spanje zeggen ze daar requeson tegen.

Cottage cheese laten uitlekken
Ingredienten voor de cottage cheese of requeson


  • halve liter karnemelk
  • halve liter geitenmelk of volle melk

Bereiding van de cottage cheese of requeson

  1. Doe de karnemelk en geitenmelk of andere volle melk samen in een pan en zet op een matig vuur.
  2. Wanneer de melk begint op te warmen zal je zien dat deze zal schiften.
  3. Als de melk net aan het kookpunt komt doe je het vuur uit.
  4. Neem een kom, een vergiet en een kaasdoek of oude theedoek en giet de melk hierin uit.
  5. Vang de melkwei op want deze kun je later nog gebruiken.
  6. Laat een half uurtje uitlekken en doe daarna de cottage cheese of requeson in een kommetje en roer er even door met een houten lepel. Heel belangrijk, enkel een houten lepel gebruiken, ook wanneer je even door de melk wilt roeren als die op het vuur staat.

Melkwei
De cottage cheese is nu klaar om verwerkt te worden in andere gerechten en slaatjes. De melkwei gebruik ik hier om brood te bakken en om pannekoeken te bakken of gewoon om tussendoor een glaasje van te drinken want dat is zeer goed voor de darmflora. En is er dan nog over dan gaat die in de diepvries en gebruik ik hem gewoon een andere keer. In mijn keuken gaat niks verloren ;-)